2016. május 27., péntek

Sofie világa ajánló - Filozófia és messziről jött képeslapok

Jostein Gaarderről akkor hallottam először, amikor elmondták, ki lesz a Könyvfesztivál idei díszvendége. Amikor pedig tudomást szereztem a "Sofie világa" című regényéről, azonnal tudtam, hogy el kell olvasnom. :)

Ha az emberi agy olyan egyszerű lenne, hogy képesek volnánk megérteni, akkor is olyan buták lennénk, hogy mégsem értenénk.”


A "Sofie világa" kétségtelenül filozófiai regény – egy nagyon érdekes és izgalmas filozófiai regény. :) Sofie Amundsen egy nap különös levelet talál a postaládájukban, ami mindössze két kérdést tartalmaz:

Ki vagy te?
Hogyan keletkezett a világ?

Nos, ezekre a kérdésekre Sofie választ kap a regény folyamán, de azt hiszem, maga az olvasó igencsak elbizonytalanodik. :)
A kérdéseken kívül Sofie nagyobb csomagokat is kap, melyekben a filozófia történetével ismerkedhet meg, és amelyeket egy Alberto Knox nevű filozófus küld neki. Ám nem csak ezzel a rejtéllyel találja szemben magát. Egy Albert Knag nevű férfi küldözget neki képeslapokat, melyeket a lányának, Hilda Möller Knagnak szán.

Szóval, filozófiával talákozhatunk Sofie „tanulmányaiban”, mely igazából egy összefoglaló, de én ennél sokkal érdekesebbnek találtam a képeslapokkal kapcsolatos rejtélyt, melynek igazán meglepő volt a feloldása. :) Úgy vélem, hogyha az ember mindaddig nem tette fel magának a kérdést, hogy „Ki vagyok én?”, ezután biztosan elgondolkodik majd rajta. Azt gondolom, a könyvnek nincs „igazi” mondanivalója, pontosan az a lényege, hogy inkább gondolkodásra késztesse az olvasót ebben a két fontos kérdésben, mely egyrészt ugye önmaga, és tulajdonképpen az egész világ definíciójáról szól.

Negatív dolgot nem tudok írni, engem teljesen elvarázsolt a könyv. :) A karakterek a helyén voltak, és bár kevés leírás található benne, én abszolút nem hiányoltam. A párbeszédek teszik ki az iromány jelentős részét – és csak néha fordullt elő, hogy elvesztettem a fonalat, hogy ki is a beszélő :) –, de ez abszolút illik egy filozófiai műhöz. :)


Meglehetősen rövidre sikerült ez az ajánló, de úgy vélem, ez is azon könyvek közé tartozik, melyekről nem írni kell, hanem elolvasni, mert csak így érvényesülhet erőteljes, gondolkodásra késztető hatása. :) És ne feledjük el, hogy „a jó filozófusnak semmi másra nincs szüksége, mint hogy képes legyen rácsodálkozni a világra”. 


-S.Melinda-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése